Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Συναισθηματικές… επιμειξίες στην οικογένεια




Με τον όρο αιμομιξία ορίζουμε τη σεξουαλική σχέση δύο ατόμων, τα οποία συνδέονται με στενή συγγένεια εξ αίματος. Ένα συνηθισμένο αποτέλεσμα της αιμομιξίας είναι τα προβλήματα υγείας στους απογόνους από τέτοιες σχέσεις.
Στις οικογένειες όμως υπάρχει μια ακόμα μορφή αιμομιξίας την οποία συναντάμε πάρα πολύ συχνά στις σχέσεις που αναπτύσσονται μεταξύ των γονέων και τον παιδιών τους και αυτή είναι η συναισθηματική αιμομιξία.
Σε αυτή την περίπτωση ένας από τους δύο γονείς και πιο συχνά η μητέρα, συνδέεται με το παιδί του σε συναισθηματικό επίπεδο με τρόπους που θα συνδεόταν με έναν σύντροφο. Αναζητούν λοιπόν να καλύψουν τα συναισθηματικά τους κενά μέσα από τη σχέση τους με τα παιδιά τους.
Είναι αμέτρητα τα παραδείγματα μαμάδων υπέρ-συνδεδεμένων  με τους γιούς τους οι οποίες, όταν έρχεται η στιγμή να ‘’χάσουν’’ το παιδί τους λόγο μιας σημαντικής αλλαγής στη ζωή του όπως είναι ένας γάμος ή η μετάβαση από το πατρικό σε καινούριο δικό τους σπίτι καταρρέουν ψυχολογικά.
Γεγονότα που σηματοδοτούν την ανεξαρτητοποίηση και την αυτονομία του παιδιού, πυροδοτούν σε έναν τέτοιου τύπου γονέα αρνητικά συναισθήματα όπως φόβο, θυμό, ζήλεια, αίσθημα εγκατάλειψης αφού νιώθει σαν να αποχωρίζεται τον συναισθηματικό του σύντροφο.
Άντρες και γυναίκες τέτοιων γονιών αναφέρουν πως κατά την παιδική τους ηλικία, ο σημερινός προσκολλημένος γονέας στρέφονταν προς εκείνα για συναισθηματική υποστήριξη.
 Τα συγκεκριμένα παιδιά εκείνη τη στιγμή είναι πιθανό να νιώθουν πολύ ιδιαίτερα επειδή ο γονέας μοιράζεται μαζί τους πληροφορίες που κανονικά θα έπρεπε να μοιραστεί με κάποιον ενήλικο δημιουργώντας έτσι μια αίσθηση οικειότητας και εμπιστοσύνης.
Ωστόσο, δεδομένου ότι οι ανάγκες του παιδιού παραμελούνται εξαιτίας των αναγκών του γονέα, μπορεί να υπάρξουν μακροπρόθεσμες καταστροφικές συνέπειες όσον αφορά την εξέλιξη και την ψυχική υγεία του παιδιού.
Μεγαλώνοντας αυτά τα παιδιά έχουν μεγάλη δυσκολία στην ανεξαρτητοποίηση και την εξέλιξη τους καθώς κάθε βήμα προς την ανεξαρτησία συνοδεύεται όχι μόνο από τύψεις για τον γονιό που αφήνουν πίσω αλλά πολύ συχνά και από συναισθηματικούς ή οικονομικούς εκβιασμούς που χρησιμοποιεί ο γονέας προκειμένου να βάλει φρένο στο παιδί.
Σαφώς και είναι όμορφο οι γονείς και τα παιδιά τους να είναι κοντά. Ωστόσο, στις υγιείς σχέσεις γονέα-παιδιού προτεραιότητα έχουν οι συναισθηματικές ανάγκες του παιδιού, ενώ στη συγκεκριμένη περίπτωση τα παιδιά αναλαμβάνουν να φροντίσουν τις συναισθηματικές ανάγκες του γονέα
Η συναισθηματική αιμομιξία συναντάται όταν ο γονέας δεν έχει ψυχολογικά ενηλικιωθεί και δεν έχει αποκτήσει και άλλους ρόλους, μέσα από τους οποίους να μπορεί να δώσει νόημα και ουσιαστικό περιεχόμενο την καθημερινότητά του, στο παρόν και στο μέλλον του. Αν δεν ζει τη ζωή του, τότε θα προσπαθήσει ασυνείδητα να ζήσει μέσα από τη ζωή του παιδιού του.
Επιπρόσθετα η κακή ποιότητα σχέσης μεταξύ των δύο γονιών, η έλλειψη επικοινωνίας, όταν ο ένας νιώθει μόνος σε συνδυασμό με την συναισθηματική ανωριμότητα που προαναφέραμε ή κάποιας μορφής ψυχοπαθολογία, αυξάνουν τις πιθανότητες να τους στρέψουν στην ικανοποίηση των συναισθηματικών αναγκών τους μέσα από το παιδί τους αντί οι ανάγκες αυτές να καλυφθούν με ενήλικους τρόπους.

Ακολουθήστε το Θέματα Ψυχολογίας στο facebook: https://www.facebook.com/psychologicalway/

Σχόλια

Δημοφιλής ανάρτηση:

"Φωτιές θανάτου και ζωής"

Και, αν οι καθημερινές μας συναντήσεις με την αβεβαιότητα δεν αρκούν... Κι αν ξεχνάμε να θυμίζουμε στον εαυτό μας πως η ύπαρξη δεν εμπεριέχει σταθερές και απόλυτα, έρχεται μια μεγάλη καταστροφή να ορθώνει τώρα το ανάστημα της επιβλητικά μπροστά μας κι έτσι να μας φέρει αντιμέτωπους με την αλήθεια. Μια αλήθεια φωτιά που καίει τα σωθικά μας. Έρχεται καταπάνω μας με ορμή και απειλεί να μας συντρίψει ολοκληρωτικά. Φλόγες ανεξέλεγκτες που στο πέρασμα τους, έκαναν στάχτη δίχως έλεος τους απροετοίμαστους. Και η στάχτη γίνεται ένα με το χώμα. Μα η γη δεν έχει στόμα να μιλήσει για να πει την ιστορία αυτών που δεν υπάρχουν πια. Κι ας είναι ένα τούτη την ώρα. Κι αυτή η σιωπηλή ύπαρξη της ανυπαρξίας είναι εκεί, δίνοντας στους επιζώντες "μαθήματα θανάτου και ζωής". Θυμίζοντας πως ποτέ δεν θα μπορούσαμε να είμαστε προετοιμασμένοι και προστατευμένοι πίσω από κανένα απόλυτο και από καμία σταθερά για να ανταπεξέλθουμε σε μια τόσο σκληρή, τόσο αναπάντεχη αλλαγή. Αλλαγή από

“Χτίζοντας” γερές αναμνήσεις για τα παιδιά μας

Τα Χριστούγεννα μπορεί με τον έναν ή τον άλλο τρόπο να δυσκολεύουν συναισθηματικά πολλούς από εμάς, όπως είδαμε και σε προηγούμενο κείμενο (https://psychologicalway.blogspot.gr/2017/12/vs.html). Παρόλα αυτά δεν παύουν να είναι η κατεξοχήν αγαπημένη γιορτή των παιδιών κι όσοι από εμάς είναι γονείς ή βρίσκονται κοντά σε παιδιά το γνωρίζουν πολύ καλά αυτό. Στολισμένοι δρόμοι, χριστουγεννιάτικες παιδικές ταινίες, δώρα, λαμπάκια, γλυκίσματα, ο Άγιος Βασίλης είναι λίγα μόνο από όλα όσα φαίνεται να μαγεύουν τα μικρά παιδιά. Αμέτρητα ερεθίσματα υπάρχουν τριγύρω που τα μεταφέρουν σε ένα παραμυθένιο κόσμο, καθώς ενεργοποιούν για τα καλά την φαντασία τους. Ως γονείς θέλουμε τα παιδιά μας να περνούν όμορφα τα Χριστούγεννα και κάνουμε ό, τι μπορούμε για αυτό καθώς το χαμόγελο και η δική τους χαρά, γεμίζουν κι εμάς ευτυχία. Έτσι, προσπαθούμε να κάνουμε το καλύτερο δυνατό ώστε να τα ευχαριστήσουμε και να έχουν κάτι όμορφο να θυμούνται από τις γιορτές. Τι μένει τελικά από όλα αυτά

Παιδιά και διανοητική κακοποίηση

Οποιαδήποτε μορφή παιδικής κακοποίησης αποτελεί ένα βίωμα, το οποίο αφήνει τα σημάδια του στην παιδική ψυχή και επηρεάζει με δυσάρεστες συνέπειες το παρόν αλλά και το μέλλον του παιδιού που ως ενήλικας θα έρθει αντιμέτωπο με δυσκολίες σε διάφορους σημαντικούς τομείς της ζωής του. Η συγκεκριμένη μορφή κακοποίησης για την οποία θα μιλήσουμε, δεν είναι τόσο ορατή και θορυβώδης όσο για παράδειγμα είναι η σεξουαλική ή η σωματική. Παρόλα αυτά αποτελεί εξαιρετικά συχνό φαινόμενο του οικογενειακού βίου. Τι είναι λοιπόν η διανοητική κακοποίηση; Είναι αυτή η μορφή της κακοποίησης που βάζει ‘’εμπόδια’’ στη διαδικασία της ανάπτυξης της σκέψης ενός παιδιού. Ένα παράδειγμα θα μας βοηθήσει να ξεκαθαρίσουμε την έννοια αυτή. Η μικρή Μαρία που είναι 8 χρόνων, θέλει να πάει στο σχολείο χωρίς τη συνοδεία της μητέρας της και εκφράζει αυτή της την επιθυμία. Η μητέρα γελάει και της λέει «δεν θα σαι με τα καλά σου». Στη συνέχεια επειδή η Μαρία επιμένει, αρχίζει να θυμώνει και τις επιτίθετα